Γιώργος Σφακιανάκης

Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

D.H. LAWRECE είκοσι ποιήματα
Μετάφραση ΟΛΥΜΠΊΑ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑ
Όταν ο ταχυδρόμος σου φέρνει ένα τέτοιο βιβλίο με τόση θερμή αφιέρωση ο πειρασμός δεν είναι αν θα το διαβάσεις, αυτό είναι δεδομένο, ο πειρασμός είναι να γράψεις δύο λόγια ; και από τον πειρασμό πέφτεις στο δίλλημα , θα μπορέσω να ανταποκριθώ σε αυτούς τους ογκόλιθους της λογοτεχνίας. Την Ολυμπία ποτέ δεν την είδα σαν την Μπίτσα την γειτόνισσα που γράφει ποιήματα , όταν βάζεις συναισθήματα καταστρέφεις την κριτική σου, χρειάζεσαι αποστασιοποίηση για να μπορέσεις να προσφέρεις έργο. Για μένα πάντα θα είναι η Ολυμπία Καράγιωργα η ποιήτρια, η γυναίκα που με πείρε από το χέρι και μου έδειξε το βασανιστικό δρόμο της ποίησης , η δασκάλα μου .[ αχ.. γιατί Ολυμπία ; ] Μου αρέσουν τα πρόσωπα που καταπιάνεται στις μεταφράσεις της και τις προσωπογραφίες , Albert Camus , Alba Ambert ,Oskar Wilde , Lorca , Virginia Woolf , Nijinsky , Ευριπίδης ,Γ. Σαραντάρης και ο Lawrece . Αυτή την φορά το εγχείρημα δεν είναι εύκολο, μέσα από την μετάφραση πρέπει να βγάλεις την προσωπικότητα του ποιητή να τον ψυχαναλύσεις να βγάλεις τα πιστεύω του, τις αρχές του , και συνάμα να περιγράψεις το κλίμα της εποχής για να μπορέσεις να έχεις πλήρη εικόνα. Μόλις έχει τελειώσει ο α.παγκόσμιος πόλεμος , η Αγγλία ζει την εκβιομηχάνιση της , και κυνηγάει της πετρελαιοπαραγωγές χώρες με πολέμους και κατακτήσεις, η γυναίκα μπαίνει στην παραγωγή, οι μηχανές παίρνουν θέσεις εργασίας από τους εργάτες και αυτό τον πονάει, η αποικία της Ινδίας ξεσηκώνετε ,ο δικαστής Ρόουλετ καταργεί τα δικαστήρια των ενόρκων και αναλαμβάνει η αστυνομία να διαλύει συγκεντρώσεις να λογοκρίνει και να φυλακίζει, μια μιλιταριστική εποχή. Η φιλοσοφία του Γκάντι επηρεάζει την Ευρώπη. Ο Λώρενς είναι δύσκολος και η εποχή του ακόμα πιο δύσκολη, εξαιρετικά εκκεντρικός και πρωτοπόρος για την εποχή του καταπιάνεται με τον αγώνα της γυναίκας με τον άνδρα προβάλει την πάλη του σύγχρονου ανθρώπου με τον εαυτό του και τον θάνατο. Φανατικός κατά του γάμου αλλά και της απελευθέρωσης της γυναίκας από την κοινωνία, έγινε γνωστός με τον [Εραστή της Λαίδης Τσάτερλυ ] και το [Ερωτευμένες Γυναίκες ] , λογοκρίθηκε και αυτός όπως τόσοι άλλοι από τους πουριτανούς της εποχής τους που δεν μπορούσαν να δουν την ιδιοφυΐα του και τον απαγόρεψαν κατηγορώντας τον για πορνογράφο. Το αιώνιο πρόβλημα των μετρίων και των άλαλων είναι η λογοκρισία. Στην παγκόσμια λογοτεχνία οι ερωμένες και οι μοιχαλίδες μέχρι τότε τιμωρούνται από τον συγγραφέα, ή σκοτώνονται ή αυτοκτονούν , ο Λώρενς πιστεύοντας ότι η γυναίκα δεν μπορεί να στερείται την κοινωνική και εσωτερική ελευθερία δεν τιμωρεί την μοιχαλίδα σύζυγο αλλά την λυτρώνει στην αγκαλιά του εραστή της για να ζήσει τον μεγάλο της έρωτα. Αυτό τρόμαξε το πνευματικό κατεστημένο της εποχής και τον απαγόρεψαν για πολύ καιρό , δεν μπορούσαν να διανοηθούν ότι η γυναίκα έχει δικαίωμα στην ψυχική και σωματική απόλαυση . Το 1960 άρθηκε η δικαστική απόφαση και κυκλοφόρησε το βιβλίο μόνο που ο ίδιος είχε πεθάνει από το 1930 .

Με εξέπληξε το ότι η Ολυμπία δεν ασχολείται αν ο Λώρενς ήταν πορνογράφος ή ιδιοφυία ή ακόμα για την περιπέτεια του με την λογοκρισία αλλά με ένα πιο δύσκολο θέμα , τις συνομιλίες του Λώρενς με τον Θεό και στο τέλος με το [ Μανιφέστο ] που αν ήταν το μοναδικό ποίημα στο βιβλίο δεν θα με ξένιζε καθόλου. Η θεωρία του τι είναι Θεός είναι μια ένδειξη της πολύπλευρης προσωπικότητας και του ερευνητικού μυαλού του . Ο δάσκαλος από το Ίστγουντ του Ντινγκαμσάιρ έζησε 45 έντονα χρόνια γεμάτα με πάθος για την γυναίκα για την ζωή και την γη με τους καρπούς της , ζούσε μέσα στη έκσταση , έβλεπε και περιέγραφε αυτά που δεν τα βλέπουν οι πολλοί, λάτρευε
την γυναίκα και το έλεγε με λόγια που δεν έχουν ξαναειπωθεί . Για τον Λώρενς,ο Θεός είναι ένας κύκλος με όλα τα ωραία και τα καλά , από την μικρή σαύρα που πάει να πιεί νερό και την αφήνεις να ξεδιψάσει , η γη με τους καρπούς της , οι γυναίκες που χτενίζουν τα μαλλιά τους και τους άνδρες που τραγουδάνε . Όπως τονίζει η Ολυμπία στην αρχή στο ποίημα Σώμα Θεού ο Λώρενς γράφει Ότι είναι όμορφο, είναι ο Θεός που πείρε σάρκα και οστά. Ο Θεός είναι εδώ κάτω, στις όμορφες πράξεις μας. Το Μανιφέστο είναι ωδή στον έρωτα του άνδρα προς τη γυναίκα , όχι όποια να είναι, μία και μοναδική. Αυτό που δεν μπορούν να δώσουν όλες οι γυναίκες, μία γυναίκα το μπορεί . Όλο το σιτάρι του Καναδά, ώριμο τώρα, κυματιστό τώρα, δεν έχει τη δύναμη πού χει το σώμα μιας γυναίκας. Ευχαριστεί όσους του έδωσαν γνώση , όσους έγραψαν και τον χόρτασαν πνευματικά .Ως εδώ καλά. Μα όταν έρθει ο πόθος για την γυναίκα τότε βγαίνει στην επιφάνεια το κοσμικό κακό και οι έκπτωτοι άγγελοι ο Μολώχ και ο Μπελιάλ γίνονται φαλλικοί γεμάτος ντροπή κι αδιάντροπος, γεμάτος αμαρτία. Ακόμα και τότε, μέσα στο σκοτάδι, τυραννιόμουνα, σκλάβος, γεμάτος λύσσα. Μ΄αγάπησε, στάθηκε μπρός μου, και με κοίταξε. Είχα γευτεί από το ψωμί που ησυχάζει, είχε έρθει η γαλήνη, η αφθονία. Ενώ στη γυναίκα που του δόθηκε της απευθύνει το πύρινο ευχαριστώ είναι φανατικός της ελευθερίας στη σχέση Μόνο σε μια ζωή ξεκάθαρη , ξέμακρη από των άλλων βρισκόμαστε ελεύθεροι. Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός , ελεύθερος που δεν κοιτάζει το ύστερα και το πριν , μόνο το τώρα .
Γιώργος Σφακιανάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου